Jóga és porckorongsérv – lehet e jógázni gerincsérvvel, és ha igen akkor hogyan?

Kivel kell kapcsolatba lépni, ha az ízületek fáj

Szerző: Bene Máté A múlt héten négy olyan ember járt az autodekompressziós rendelőmben, akik aktívan és rendszeresen jógáztak, majd egyik napról a másikra súlyos sérves tüneteik alakultak ki.

Melyek a lábfájás lelki okai?

Mint az MRI-n kiderült, határozottan nagy porckorongsérvet növesztettek az  évek során. Több olvasónkban felmerült a kérdés, hasznos-e a jóga, lehet-e sérvesen jógázni — sokan ajánlanak ilyesmit —  jelenthet-e segítséget a jóga a porckorongsérv megelőzésében. Ebben a bejegyzésben ezekre a kérdésekre nézzük át a választ.

Mielőtt nekikezdenék a kérdés kifejtésébe, a  korrektség jegyében el kell mondanom, hogy én is tartottam gerincterápiás jógaórákat, és szívügyem továbbképzéseket tartani  jógaoktatóknak a gerinc témakörében.

Ez után a kitérő után Lássuk a lényeget: A jóga annak idején Indiában alakult ki, ahol kevésbé voltak jellemzők a székek.

Aki járt Indiában, még ma is megtapasztalhatta, hogy a tipikus indiai vagy törökülésben, vagy egy tipikus két láb közé beguggoló pózban ül. Vig Béla professzor úr leírja a könyvében, hogy a jóga azok között a brahmanák között alakult ki, akik tanítottak és írtak, illetve vallásos tevékenységet végeztek. Ők fizikai aktivitást nem igazán folytattak, és a szellemi tevékenységüket egy idő után zavara a testük elgyengülése, megbetegedése.

Innentől összpontosítsunk a kérdés tárgyára, a gerincre! A jóga gyakorlatai a gerincet  csavarja, hajlítja előre, oldalra, és hátra, tehát egyensúlyban minden irányba mozdítja azt.

Kimozgatják a csigolya közti ízületeket, és lazítják a medence és a vállöv körüli zsugorodni hajlamos izmokat, ami csodálatos. A mozgástartományok széles területét bejáró pózok segítik az anyagcserét, a keringést, a miofasciális rugalmasság megőrzését.

ízületi és izomfájdalom-krém a kéz ízületi gyulladása mi ez és hogyan kell kezelni

A jóga átgondolatlan gyakorlása mégis könnyen lehet káros is a porckorongjainkra! Mi nem Indiában térdízületi plazmolifting kezelés, hanem egész nap székeken ülünk. Azzal, hogy a napunk nagy részét ülve töltjük, a görnyedés miatt a csigolyáink elülső részeit tartjuk közelebb egymáshoz. Ez a helyzet folyamatosan feszíti kifelé a porckorongjainkat a sérves irányba, a gerinccsatorna felé.

Sajnos ma egy olyan ember, aki legalább 12 évet iskolába járt 8 általános és 4 év középiskola már látens porckorongsérvesnek tekinthető! A gerinc mögötti szalagok az iskolai évek miatt többé kevésbé túlnyúlnak, a porckorongok magassága az üléskor megnövekedő fej súlya miatti túlterhelés következtében lecsökkent, és szinte biztos, hogy a porckorong rostos hátsó rétege gyengült.

Akiről most írok, az legyen mondjuk Ő: Ha őt látod egy jógaórán, akkor azt mondod, egy egészségtől kicsattanóhelyes fiatal nő épp tesz az egészségéért, igaz?

A tiszta kép érdekében tudni kell, hogy Ő harminc évesen, ha az ízületek fáj év iskola, és hét év folyamatos irodai munka után már elég tisztességes porckorong degenerációval, lazább gerincszalagokkal, illetve valamennyire meggyengült porckorong rostrendszerrel rendelkezik.

ha a váll izületei fájnak

Egy átlagos jógaórán nagyjából egyforma arányban fog gyakorolni előre, hátra, oldalra hajló, és rotációs gyakorlatokat. Ettől nagyon jól fogja érezni magát a jóga után!

kivel kell kapcsolatba lépni, ha az ízületek fáj

Ellazulnak és kellemesen megerősödnek az izmai. A gerincének a stabilitása ettől határozottan javulni kezd. Elviszi a barátnőit is, akik szintén jól érzik magukat. Kellemes lesz végezniük az előre hajló, és csavaró gyakorlatokat, hiszen ez finoman kifeszíti a porckorong lelapulása miatt irritált ízületi tokokat, és egy kellemes közérzetet fognak kapni a jógától. Ha rendszeresen gyakorolnak, akkor a rotátor köpeny és a lapockazáró izomcsoportjai is megerősödnek,  és ennek a tartás javító hatásától ritkábban fog fájni a nyaka, esetleg elmúlnak a hátközépi, és lapockatáji enyhe fájdalmai, enyhülnek a már néha jelentkező migrénes tünetei… Ezek nagyon erős, és élvezetes jótékony hatások, nem véletlen  szeretjük annyira a jógát.

Sajnos az ágyéki ha az ízületek fáj  — derékban lévő — porckorongjai, melyek  már eleve gyengültek voltak, amikor jógára érkezett,  gyakorlás közben igen nagy terhelésnek vannak kitéve. A jógaoktatók többsége az egyensúlyra törekszik, ezért azonos arányban gyakoroltatja a pózokat előre és hátra, és természetesen csavartatja is a gerincet, hiszen az indiai mesterek ezt így tanítják… Csak épp mi széken ülünk egész nap, és nem törökülésben!

Ha a gerincet az oktató  azonos arányban gyakoroltatja előre és hátra, akkor ezáltal mintegy felerősíti a hétköznapok ülő helyzeteitől kialakult porckorong-károsodást, úgy, hogy a tanítvány ebből mit sem érez, csak akkor, amikor már baj van… Természetesen a póz láb térdbetegség ízületek kezelése struktúrákra gyakorolt jótékony hatása megmarad, az izom ellazul, a kis feszültségcsomók feloldódnak, az ízületi tok irritációja megszűnik, ami jó, és részben korrigálja a fenti hibát, de a porckorong sajnos : a.

Ha tudna szólni, akkor azt mondaná, köszönöm, egy nagyon jó, de nem pontosan kivel kell kapcsolatba lépni kérem…Sajnos a porckorong azonban csak akkor szól, amikor már sérvesedett, és egy másik képletet érint. Sajnos az oktatók többsége a nyilvánvalóan legjobb szándékuk ellenére sincs tisztában azzal, hogy mit kellene csinálni egy sérves ha az ízületek fáj, vagy éppen hogyan lehetne megelőzni a sérv kialakulását.

Negyven fokra felfűtött teremben lendületből felülni és kétszer ráhúzni a mozdulatot egy homorító póz végzése után konkrétan képes szisztematikusan elszaggatni a porckorong külső annulusrostjai közül párat, és ezzel észrevétlenül, de kivel kell kapcsolatba lépni hozzájárulni az idő előtti degeneratív folyamatok kialakulásához.

Másnap már talpon: világújdonság a magyar műtőben

Mégpedig akkor, ha adaptálnánk a mai és nyugati körülményekre. Ebben a formában a jóga briliáns megoldás és preventív vagy terápiás módszer is lehet! A feltétele annyi, hogy az oktató maximálisan értsen ahhoz, hogy a gerinc ill. Nézzük, hogyan érdemes jógázni, hogy a porckorongra gyakorolt jótékony hatásait a legjobban élvezhessük: a.

Rheuma, ízületi gyulladás, porckopás, rheumatoid arthritis (ujmedicina, biologika)

Jóga egészséges — tünetmentes- emberek számára: 1. Ez a kötőszövetes derékmerevítő öv, ami hatalmas szerepet tölt be a gerinc stabilitásában, így a kimozgatása alapvető fontosságú.

kivel kell kapcsolatba lépni, ha az ízületek fáj

Az előre hajlás továbbá távolítja az ízfelszíneket, ami kellemes megkönnyebbüléssel jár, ezért súlyos hiba lenni kihagyni ezt az irány. Viszont tudni kell, hogy ennek az iránynak a túlzott!!!

Az előre hajlások  arányának csökkentésével a jóga káros vonatkozásainak a nagy részét már meg is szüntetted, de ezt a változtatást mindenképp érdemes megtenned, ha ülve töltöd a napjaid nagy részét. Azt is érdemes tudni, hogy amikor a haljítást — flexiót — egyetlen szegmente csigolyapárra koncentrálod, és limitálod a medence kitérésének a lehetőségét, az az egyik legdurvább hatású flexiós tevékenység. Ilyen akkor történik, amikor előre hajolsz, majd belehomorítasz a mozdulatba.

A gerinced homorít, de a legalsó L5-S1 szegment hajlításba és erős kompresszióba kerül. Ez kiemelkedő sérv irányba ható terhelés a legalsó discuson. Azokat a jógasorozatokat, ami ilyen mozdulatokkal van tele, kerülni javaslom nem csak a gerincproblémás pácienseimnek, hanem azoknak is, akik el akarják kerülni a gerincproblémákat.

Azt mondja: ha nem fájna a térde elviselhetetlenül, naponta nekiindulna, róná a hosszokat. Csakhogy jó ideje felállni sem tud. Korábban profi röplabdázó volt, ám alig negyvenéves korára rendszeres látogatója lett az ortopédiának. Az asszony jobb térdét eddig nyolcszor operálták. Most azért van itt, mert a porc végképp elfogyott.

Viszont pl. Hanyagold a túl erős csavarásokat: A csavarás azért esik olyan jól, mert az ágyéki gerinc ízületi felszínei úgy állnak, hogy ha tekered a gerinced, akkor az egy erős belső nyújtózkodásként jelentkezik, ami kellemesen kifeszíti a szalagokat, és megnyújtja az ízületi tokot. De tudnod kell, hogy közben erős feszültséget gerjeszt a porckorong azon részén, amit az egész napos ülés is terhel.

Jóga és porckorongsérv – lehet e jógázni gerincsérvvel, és ha igen akkor hogyan?

Ez rövid távon, ellengyakorlatok mellett teljesen rendben van, de semmiképp se vidd túlzásba! Amit mindenképp: Homorítások, kobra típusú gyakorlatok: Ezek a gyakorlatok az olyan egészséges, ámde látens sérves emberek gyógyítója lehet, mint a pár képpel feljebb látható fiatal nő. A csigolyatestek hátsó részének összenyomásával a jóga pont azt a hatást éri el, mint a McKenzie torna jellemző homorító mozdulatai: a kiboltosító erőt kompenzálja, a porckorongot centralizálja.

A jóga ellenben tovább megy: megfeszíti az izmokat a homorított két csigolya közti terület felett, ezzel meg is erősíti, stabilizálja a sérült — vagy látens sérült- szegmentet! Jóga tünetekkel rendelkező porckorongsérveseknek: Legyél körültekintő a jógával és az oktatóválasztás során is! Nagyon erősen nyúl hozzá a porckorongokhoz a jóga gyakorlatrendszere, és nagyon kevés oktatónak van olyan szintű tudása, hogy felelősen be merjen vállalni egy gerincsérves embert egy csoportórán, vagy egyéni foglalkozáson.

Ha nagy szerelmed a jóga, és sérvesen is gyakorolni szeretnéd, akkor a következőkre figyelj: 1. Ha sérved van, és a homorítás lábba, fartájékba sugárzó fájdalmat okoz, akkor sajnos a jóga egyelőre nem tud segíteni Neked, mert izolált stabilizáló mozdulatokra és centralizációra, gyógytornász ADT szakemberre van szükséged.

A nagy erőkarral végzett előre hajoló testhelyzeteket teljesen hagyd ki!

kivel kell kapcsolatba lépni, ha az ízületek fáj

Helyett cicahát-kutyahát mozdulattal és kisbabapózzal, esetleg hajlított térdű lefelé néző kutya pózzal nyújts. Sose csavarj a sérveddel, zsibbadós lábaddal ellentétes irányba!

Sérthet ok nélkül?

Ha jól esnek a kora típusú gyakorlatok, csináld őket bátran!!! Ha egyedül nem mersz nekiállni a gyakorlásnak, keresd meg valamelyik általam képzett oktató óráját! Ha bármi lábba sugárzó fájdalmat, zsibbadást, diszkomfort érzést okoz, akkor ne csináld, és kerüld el azt az oktatót, aki fájdalmas mozdulatok végrehajtására biztat. Végül egy fontos pont: A jóga egy kivételes eszköz lehet a gerincproblémák prevenciójában, de az oktatónak — hasonlóan az összes sportszakemberhez — nagyon felkészültnek kell lennie abban, hogy milyen hatások érik a mai ember gerincét, és ezt a jóga hogyan tudja befolyásolni.

Ha ezzel tisztában van, akkor az egyik leghatékonyabb eszköz lehet a kóros mozgásminták korrekciójára — ami a megelőzés egyik legfontosabb lépése.